9 مارس 2022- محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا پس از کشف عامل مهمی که می تواند نحوه استفاده و ذخیره چربی در بدن زنان را تعیین کند، راهی بالقوه برای مبارزه با اثرات مضر چاقی و دیابت نوع 2 بر سلامتی زنان شناسایی کردند.

بر اساس این کشف جدید، محققان به رهبری پرفسور Mete Civelek، استادیار مهندسی بیومدیکال، توانستند ذخیره ی چربی را  به صورت زیر جلدی (زیر پوست) یا احشایی (در اطراف اندام ها) در بدن موش های آزمایشگاهی ماده تغییر دهند. در حالی که چربی احشایی در اعماق بدن پنهان می شود، می تواند به ویژه برای سلامتی مضر باشد.

محققان گفتند: نتایج ما در موش ها نشان داد که رویکرد مشابهی می تواند به درمان اثرات چاقی و مبارزه با بیماری های متابولیک مانند دیابت، در زنان کمک کند.

نویسنده اول این مطالعه، پرفسور کیانی یانگ، از مرکز ژنومیک سلامت عمومی UVA، گفت: نیاز شدیدی به درمان های هدفمند در برابر ناهنجاری های متابولیک ناشی از چاقی و دیابت وجود دارد. ما امیدواریم که افزایش فراوانی KLF14 در سلول های چربی زنان مبتلا به چاقی و دیابت بتواند یک گزینه درمانی جدید برای کاهش این ناهنجاری های متابولیکی ارائه دهد.

چگونه چربی را ذخیره می کنیم

بدن مردان و زنان به طور طبیعی چربی ذخیره می کند. بر اثر ذخیره ی چربی، بدن مردان بیشتر به صورت سیبی شکل در می آید، به این معنی که چربی در اطراف کمر آنها ذخیره می گردد، در حالی که بدن زنان بیشتر گلابی شکل می شود، به این دلیل که زنان چربی زیر جلدی بیشتر و چربی احشایی کمتری در قسمت پایین بدن خود ذخیره می کنند. اکنون یافته‌های جدید پرفسور سیولک به توضیح دلیل آن کمک کرد.

پرفسور سیولک و تیمش در حال بررسی ژن خاصی به نام KLF14 بودند که با بسیاری از مشکلات متابولیک مختلف از جمله دیابت نوع 2 و بیماری عروق کرونر مرتبط است. این ارتباطات سلامت در زنان بیشتر از مردان بود، اما دانشمندان دلیل آن را درک نکرده اند.

پرفسور سیولک و همکارانش دریافتند که ژن KLF14 تنظیم کننده کلیدی نحوه استفاده بدن زنان از لیپیدها است. این ژن پروتئینی را می‌سازد که در نحوه تشکیل سلول‌های چربی، نوع چربی و محل ذخیره آن‌ها نقشی اساسی دارد. وقتی محققان آزمایشگاه پرفسور سیولک، تولید این پروتئین را در موش‌های آزمایشگاهی مسدود کردند، متوجه ی اثرات بسیار متفاوتی در نرها و ماده‌ها شدند: ماده‌ها چربی ذخیره کردند، در حالی که نرها چربی های خود را از دست دادند. زنان همچنین چربی را نسبت به حالت عادی، در جای متفاوتی ذخیره کردند و چربی احشایی بیشتر و چربی زیر پوستی کمتری ذخیره نمودند.

همچنین تغییرات دیگر مربوط به جنسیت مشاهده شد: موش‌های ماده متابولیسم آهسته‌تر اما تنفس سریع‌تری داشتند، که نشان می‌دهد برای سوخت بیشتر به کربوهیدرات‌ها متکی بودند و بدن آنها در مدیریت تری گلیسیرید، نوعی چربی در خون، کم تر کارایی دارد.

جالب اینجاست که وقتی محققان تولید پروتئین KLF14 را در موش های ماده افزایش دادند، موش ها وزن کم کردند. اما موش های نر دچار کاهش وزن نشدند.

بر اساس این یافته ها، محققان بر این باورند که افزایش تولید پروتئین KLF14 در سلول های چربی در بدن زنان ممکن است راهی برای درمان اثرات مضر چاقی و دیابت نوع 2 ارائه دهد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز خواهد بود، اما محققان گفتند: این نویدبخش است که یافته های ما در موشها با آنچه در انسان می بینیم، مطابقت دارد.

پرفسور سیولک گفت: ما اکنون در حال کار برای ایجاد یک سیستم دارورسانی هستیم که سلول‌های چربی را هدف قرار می‌دهد و یک مولکول کوچک را برای افزایش تولید KLF14 تحویل می‌دهد. ما امیدواریم که بتوانیم یافته های آزمایشگاهی خود را برای کمک به زنان در مبارزه با عوارض چاقی و دیابت به درمان بالینی تبدیل کنیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220309095004.htm